Nieuwsberichten


18181818

Tips voor optimaal immuunsysteem!
Je afweersysteem is eigenlijk een bewaker van je gezondheid. Want, het zorgt ervoor dat je lichaam ziekteverwekkers bijtijds signaleert, aanpakt en afvoert, zodat je niet ziek wordt. Wat je zoal kunt doen om je weerstand op peil te houden.

Drink voldoende water
Vocht is essentieel voor een goed functionerend immuunsysteem. Het brengt immers voedingsstoffen naar waar het nodig is in je lichaam en bevordert eveneens de afvoer van schadelijke stoffen. Maak er daarom een routine van om gedurende de hele dag water te drinken. Het algemeen advies is zo’n anderhalf tot twee liter per dag. En… drink je ’s avond graag een glaasje alcohol? Beperk je inname tot twee glazen per dag en doe het niet dagelijks. Want, het kost je lichaam behoorlijk wat tijd om alcohol af te breken. Wil je ontspannen gaan slapen? Kies liever voor een lekkere kruidenthee als slaapmutsje.

Zorg voor volop lichaamsbeweging
Regelmatig bewegen doet je goed. Het transporteert het bloed door je lichaam, voert afvalstoffen af en bevordert de zuurstofopname. Daarbij versterkt het ook nog eens je spieren, maakt je leniger en verhoogt je uithoudingsvermogen. Voel jezelf fit en beweeg dagelijks 30 minuten. Doe dat niet alleen in de sportschool, maar adem ook geregeld wat frisse buitenlucht in. Wandel buiten in je middagpauze of maak ’s avonds een wandeling. Je verbetert niet alleen de werking van je immuunsysteem, maar je voelt je ook een stuk fitter.

Blijf stress de baas
Korte stress verhoogt je prestaties en kikkert je op. Spanningen die lang duren als ruzies, relatiestrubbelingen, hoge werkdruk en dergelijke blijven aan je kleven. Bezorgen je onder andere hoofdpijn, gespannen nek- en schouders, knagen aan je geweten en houden je uit je slaap. Op den duur ondermijnt dat soort negatieve stress je weerstand. Daarnaast gaan dergelijke spanningen vaak hand in hand met ongezond leven en eten. Van te weinig rust nemen, onvoldoende bewegen en piekeren tot te weinig of juist meer eten, alcohol drinken en roken. Gun jezelf elke dag wat tijd om te ontspannen. Doe bijvoorbeeld ontspannings- of meditatieoefeningen om lichamelijk en geestelijk tot rust te komen.

Let op wat je eet
Een juiste mix van voedingsmiddelen is belangrijk voor je immuunsysteem. Je krijgt dan alle benodigde vitamines, mineralen, vezels, essentiële vetten en dergelijke binnen. Kies dagelijks voor voldoende verse groenten en fruit. Zet volkoren producten op je dagmenu en eet geregeld vette vis als zalm en makreel. Zorg bovendien voor structuur door regelmatig te eten. Zo krijgt je lichaam de hele dag door voldoende brandstof om optimaal te presteren en ziekteverwekkers buiten de deur te houden.

Vroeg onder de wol
Slaap heb je nodig, want tijdens je slaap vindt er reparatie en herstel in je lichaam plaats. Zowel lichamelijk als geestelijk. Bovendien geeft het je nieuwe energie voor de volgende dag. Dus, pak voldoende slaap. Algemeen wordt zo’n 7 tot 8 uur geadviseerd. Laat voor je naar bed gaat piekergedachten los, kijk liever geen tv in bed en ga geen spelletje op je smartphone of tablet spelen. Want, dan blijft je geest actief. Probeer een vaste slaaproutine te ontwikkelen. Bouw je dag af. Doe een meditatieoefening of neem een bad of voor je naar bed gaat. Zo ontspan je en vat je beter slaap.

Bezoek de sauna
Dit is niet alleen een fijne manier om even de boel de boel te laten en te relaxen. Een saunabezoek stimuleert allerlei lichaamsfuncties. Zo laat het onder andere je hart sneller kloppen waardoor de doorbloeding in je lichaam verbetert. Je gaat zweten wat bijdraagt aan een beter afvoer van schadelijke afvalstoffen. Het ontspant eveneens vermoeide spieren en verlicht spanningen. Al met al is regelmatig naar de sauna gaan prima voor een optimale werking van je afweer.

Was je handen!
Schimmels, bacteriën en virussen je ziet ze niet, maar ze zijn er wel en je draagt ze gemakkelijk over via je handen. Immers, die komen elke dag met allerlei zaken in contact. Ga maar eens na. Het geld dat je pint of het wisselgeld dat je in de winkel krijgt. De verschillende kranen en klinken van deuren die je aanraakt. Op je werk, thuis en in het openbaar. De handen die je dagelijks schudt enzovoort. Er zijn heel wat contactmoment waarbij ziektekiemen overgedragen kunnen worden. Was je handen geregeld en grondig. Zeker als er griep heerst of een verkoudheid in je omgeving rondwaart. Je helpt zo je immuunsysteem versterken.

deze-vorm-van-vermoeidheid-kan-je-gezondheid-schadenMoe, moe, moe……
Na een lange en inspannende dag kun je wel eens erg moe zijn. Daar is niets mis mee, je hebt tenslotte de hele dag hard gewerkt en bent druk bezig geweest. Na een goede nachtrust ben je weer bijgetankt en is je vermoeidheid over. Vervelender is het als je je elke morgen uit je bed moet slepen en er tegenop ziet hoe je de dag door kunt komen.

Wat is vermoeidheid?
Bij vermoeidheid heeft iemand weinig energie tot zijn beschikking en voelt zich lamlendig, uitgeput, lusteloos. Veel vermoeide mensen zijn snel geïrriteerd en kunnen weinig hebben. Verder kunnen spierpijn, hoofdpijn, geïrriteerde ogen en concentratieproblemen klachten zijn. Al deze klachten beperken iemand in zijn dagelijkse leven. Meestal is er niets ernstigs aan de hand en komt de vermoeidheid door een te druk leven en te weinig ontspanningsmomenten. Belangrijk is te weten hoe het komt dat je je zo moe voelt. Enkele oorzaken:

  • Je slaapt te weinig, te onrustig, bent vaker ’s nachts wakker
  • Je hebt veel stress en/of piekert veel
  • Je beweegt niet of nauwelijks
  • Je zorgt voor te weinig ontspanning en bent altijd druk, druk, druk
  • Je hebt een ongezond voedingspatroon
  • Je hebt een ziekte zoals bijvoorbeeld bloedarmoede, schildklierproblemen, diabetes

Wat kun je er aan doen?

  1. Bekijk je agenda/kalender eens kritisch. Omdat er zoveel afspraken , vergaderingen, to-do’s in je agenda staan heb je amper tijd voor jezelf. Kijk wat je weg kunt laten, dingen die minder belangrijk zijn. Kies ook eens voor jezelf (of je gezin) en zeg ‘Nee’ als je ergens geen tijd voor of zin in hebt.
  2. Maak tijd voor jezelf, je gezin, je familie en vrienden en doe samen gezellige, ontspannen dingen. Blok een paar uur, een middag of een dag en ga iets doen wat jij leuk en fijn vindt en geniet.
  3. Gebruik humor en lach eens wat vaker. Zet een komische film op of kijk naar een van je favoriete cabaretiers. Lachen zorgt voor ontspanning en geeft je een goed gevoel.
  4. Gebruik goede en verse voedingsproducten. Wanneer je moe bent, heb je vaak geen puf om zelf te koken en ben je eerder geneigd te snacken, te snoepen en kant-en-klaar maaltijden te gebruiken. Dit eten zorgt ervoor dat je je futloos voelt en kost vaak veel energie. Bovendien maakt het dik. Eet dus meer groenten en fruit, aangevuld met noten, zaden, vlees en/of vis.
  5. Beweeg elke dag minimaal 30 minuten. Doordat je beweegt voel je je beter, je lichaam maakt dan nl. endorfines (hormonen die je een fijn en goed gevoel geven) aan. Ga dus wandelen, fietsen, sporten, dansen.

Tot eind 2015 kun je bij mij een behandelserie boeken voor 10 keer voor de oude prijs van € 500,00, zonder bijkomende kosten voor anamnese en behandelplan. In 2016 gaan mijn prijzen omhoog en vraag ik voor een behandeling van 1 ½ uur € 55.00. Kijk voor deze aanbieding ook: www.annavoetreflexologie.nl/herfstaanbieding/

SONY DSCWandel en vitaliteitsweek in Duitsland mei 2015
Ben je toe aan een break? Wil je je hoofd leeg maken en nieuwe energie opdoen?  Anna Voetreflexologie & Coaching organiseert samen met haar man van 17 – 22 mei 2015 een wandel- en vitaliteitsweek met prachtige wandeltochten in de Rhön, een middelgebergte in het hart van Duitsland. Na iedere wandeling wordt je verwend met een heerlijke voet- of rugmassage. De groep telt max. 10 deelnemers. Kosten: € 495,00; Tot 22 maart geldt een korting van 5 %    Bel voor meer informatie 0182 526870 of 06 50896100 en kijk op  www.faceboek.com/tevoetnaarvitaliteit

DSC04195, Pruimenboom in bloei, 11 april 2012Op zaterdag 14 maart 2015 vindt de landelijke “Loslaatdag” plaats: Een opgeruimd hoofd, voor jou een lentecadeau!  Maart is de maand waarin de lente begint. Het is de maand waarin het leven zich vernieuwt. Daarom is het ook de maand van de grote schoonmaak, fysiek en mentaal. Opruimen van wat in de donkere wintermaanden in het hoofd is gaan zitten geeft ruimte. Maar wat doe je als je een drukke agenda hebt die je niet tot rust laat komen? Of als je hoofd vol zit met gepieker? Ontdek op de landelijke “Loslaatdag” hoe je los kunt laten. Voetreflextherapeute Anna Möller houdt op 14 maart open dag. Je kunt op deze dag de kracht ontdekken die de ontspannende werking van voetreflexmassage op jou heeft. De kosten voor een massage van 30 minuten zijn op deze dag € 15. Geïnteresseerden kunnen tussen 10.00 en 16.00 uur terecht in de praktijk van Anna Voetreflexologie & Coaching op de Gandhiweg 7 in Gouda. Wil je van een plek voor een massage verzekerd zijn is aanmelding gewenst, maar je kunt ook zo maar binnenlopen. De voetmassage kun je boeken via 0182-526870 of 06 22249492; Kijk ook op www.annavoetreflexologie.nl. en http://www.loslaatdag.nl

SONY DSCOnderzoek bij werknemers naar de effect van voetreflexmassage:  In het kader van mijn afstudeerscriptie als voetreflex-therapeute heb ik in het voorjaar 2013 bij de GGD een onderzoek uitgevoerd  waarbij ik aan 14 medewerkers zes voetreflexbehandelingen heb gegeven. Naar aanleiding hiervan heb ik de effecten gemeten die de voetreflexmassage heeft gehad op de beleving van de gezondheid, het welzijn, de vitaliteit en specifieke (stress-)klachten van de medewerkers.  38,5 % van de deelnemers beoordeelde zijn beleving op de gezondheid gemiddeld 5.8 % beter. 61,5 % van de deelnemers beoordeelde zijn beleving op de vitaliteit gemiddeld 15 % beter.

voetverzorgingHeerlijk gemasseerd worden en daarmee een goed doel steunen? Op zaterdag 27 september 2014 openen meer dan 100 VoetreflexPlus™ praktijken hun deuren voor het publiek. Je kunt jezelf op deze actiedag verwennen met een heerlijke ontspannen VoetreflexPlus™ massage van 30 minuten. De 15 euro die men hiervoor betaalt wordt voor 100% gedoneerd aan het goede doel. VoetreflexPlus™ is een massagetherapie waarbij zowel de reflexzones op je voeten, als de meridianen, de energiebanen op de onderbenen worden gemasseerd. De ontspannende massage zorgt ervoor dat de doorbloeding en energiedoorstroming in het hele lichaam wordt gestimuleerd, waardoor je je ontspannen en vitaal voelt. Je gaat als herboren naar huis! Het goede doel dat de VoetreflexPlus™ praktijken dit jaar met de Goede Doelen Dag ondersteunen is het Sterrenfonds. De volledige opbrengst wordt gebruikt voor goody bags, met daarin cadeaus die het Sterrenfonds tijdens de Sinterklaasperiode aan arme kinderen zal uitdelen. Frans Bauer, zanger en ambassadeur van het Sterrenfonds ondersteunt de Goede Doelen Dag actie en zal de cheque met het totale bijeen gemasseerde bedrag namens het Sterrenfonds in ontvangst nemen. Geïnteresseerden kunnen op 27 september tussen 10.00 en 16.00 uur terecht in de praktijk van Anna Voetreflexologie & Coaching op de Gandhiweg 7 in Gouda. Wil je van een plek voor een massage verzekerd zijn is aanmelding gewenst, maar je kunt ook spontaan zo maar binnenlopen. Een voetmassage kun je boeken via telefoonnummer 020-526870 of 06 222 4949 2

198222_423107057743895_783994934_nStage in China
In oktober 2012 ben ik met een groep studenten in Beijing geweest. Daar heb ik aan de universiteit les gekregen in de traditionele Chinese massagetechnieken en ben ik stage gaan lopen in meerdere ziekenhuizen aldaar. Het was een geweldige ervaring.

Velen van jullie hebben afgelopen jaar kennis gemaakt met een ontspanningsmassage in mijn praktijk. Sommigen van jullie zijn terug gekomen voor een echte therapeutische behandeling i.v.m. een klacht of ongemak. Ik heb al veel mooie complimenten ontvangen. Daar ben ik natuurlijk erg blij mee. Het doet me deugd te zien hoe fijn de voetmassage wordt ervaren. Nog mooier is te zien hoe je er van opknapt: er beter van kunt slapen,  minder hoofdpijn, minder gerommel in je darmen, minder opgeblazen buik, meer rust in je lijf.

U kunt het misschien niet geloven, maar een goede voetreflexmassage kan hetzelfde effect hebben als een volledige lichaamsmassage en dat is helemaal niet zo vreemd. Onder uw voeten zitten namelijk reflexzones die in verbinding staan met uw hele lichaam. Door de juiste punten onder uw voeten te stimuleren, krijgt uw hele lichaam een energieboost en kunnen kwaaltjes worden bestreden.

welkomHet is zover, mijn website is af!
Blij wil ik jullie hiervan op de hoogte stellen. Mijn website is in een nieuw jasje gestoken. De sfeer geeft weer, waarvoor ik wil staan: professionaliteit, vertrouwen en geborgenheid. Ik hoop dat mijn intentie goed overkomt.